خواندنی ها

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تیپ چهار:فرد گرا 
 تیپ حساس ،گوشه گیر: ابراز کننده،نمایشی ،در خود فرو رفته ،دمدمی مزاج 

شکل اینیاگرام 

خصوصیات همگانی :تیپ چهار (فردگرا) دارای افرادی حساس ،با درک شهودی بالا شخصیت شناسی اناگرام ،تاثیرپذیر ،ساکت ،درون گرا ،پرشور و احساساتی ،عاشق پیشه،خوش سلیقه ،شوخ طبع،خیال پرداز  و خود-بیانگر است.
تضادها و تعارضات: افراد تیپ چهار (فردگرا)با بدخلقی ،نیاز های هیجانی ،در خود فرو رفتن ،امتناع کردن ،دمدمی مزاج بودن،نمایشی شدن،پرمدعایی و خود-آسان گیری دچار تعارض و تضاد می شوند.
بهترین حالت:در این حالت افراد تیپ چهار (فردگرا)،خلاق ،الهام بخش ،رو راست با خود ،ازلحاظ هیجانی قوی،مهربان ،خود-آگاه ،محتاط و نوگرا هستند.
تشخیص تیپ چهار(فردگرا) 
تیپ چهار (فردگرا) نمونه و مصداق آرزوی ما در جهت این که خودمان باشیم ،بدانیم چه کسی هستیمو از اعماق وجود خود آگاه باشیم. از میان تمام تیپ های نه گانه،افراد تیپ چهار بیشترین آگاهی را از وضعیت هیجانی خودشان دارند.آنها می گویند وقتی احساس ناراحتی و دلواپسی می کنند و یا به اشخاص دیگری گرایش پیدا می کنند،تداخل احساسات نافذتر می شود. این دسته افراد به تغییرات هیجانی متفاوت خود توجه دارند و سعی می کنند آنچه را که احساسات شان درباره ی خودشان ،دیگران و  جهان اطراف  به آنها می گویند ، توصیف کنند. وقتی افراد تیپ چهار در حالت تعادل بسیار خوبی هستند،همسویی عالی آنها در جهت حالت درونی شان آنهارا قادر می سازد تا حقایق اساسی و عمیقی را در باره ی ماهیت انسان کشف کنند،برای یدن رنج دیگران صبور باشند و در اربتاط با انگیزه های خود کاملا روراست و صادق باشند . وقتی آنها تعادل نداشته باشند ،می توانند در احساسات خود گم شوند و با واکنش های هیجانی ،خاطرات و خیال پردازی های ذهنی (چه مثبت و چه منفی) آشفته و پریشان شوند.

  • مدرس شخصیت شناسی اینیاگرام
  • ۰
  • ۰

تیپ شش:وفادار
تیپ متعهد، امنیت مدار: جذاب و گیرا، مسئول، مضطرب و بدگمان

خصوصیات همگانی: افراد تیپ ۶ وفادار استوار سختکوش سازمان دهنده اینیاگرام تیزبین و وظیفه‌شناس ارزیاب با پشتکار مهتاد مضطرب راست پندار و شکاک محافظه‌کار و آزادیخواه هستند.
تضاد ها و تعارضات: افراد تیپ ۶ وفادار از طریق بدبینی حالت دفاعی داشتن طفره رفتن منفی‌بافی نگرانی بدگمانی واکنش گرایی سوءظن و سرزنش کردن دچار تعارض و تضاد می شوند
در بهترین حالت : افراد تیپ ۶ وفادار در این حالت شجاع و دلیر همکاری کننده و یاری رسان منضبط استوار امین معتقد خود بیانگر بامزه و شوخ و با محبت و عاطفه هستند

تشخیص تیپ شش
تیپ ۶ و فادار مصادیق آرزو برای ایجاد یک محیط امن و با ثبات برای شراکت در کار و تولید به کمک دیگران نیز کسب و آمادگی لازم برای مواجهه با فراز و نشیب‌های زندگی است افراد تیپ ۶ دقیق منظم و با پشتکار هستند آنها به جزئیات می‌پردازند و استعداد خوبی برای دیدن مشکلات بالقوه و حل و فصل آن قبل از اینکه دیر شود و یا اوضاع از دستشان خارج شود دارند. آنها منابع و امکانات را  ساماندهی می‌کنند تکالیف و کارها را در اولویت قرار می دهند و طرح ها برنامه ها را تا آخر ادامه می دهند این دسته از افراد لزوما افراد گروه مدار نیستند اما دوست دارم به جای تعلق داشته باشند زیرمجموعه که از خودشان بزرگتر باشد آنها از خدمت رسانی لذت می برند و واقعاً می‌خواهند با جهان اطراف خود تشریک مساعی داشته باشند این افراد با خود استقامت مسئولیت و کار سخت به همراه می‌آورند که خود را موظف می داند که کارهای مربوطه را به بهترین نحو ممکن انجام دهند دیدگاه آنها نسبت به دیگران اینگونه است به خاطر تو اینجا هستم می توانید روی من حساب کنی.

منبع :

https://seyedalibagheri.com/enneagram/

  • مدرس شخصیت شناسی اینیاگرام
  • ۰
  • ۰

ازطرف دیگر،روش های طراحی شده به منظور قطع عملکرد خرید سمعک ویدکس وستیبولاریکطرفه مثل لابیرنکتومی یا 
قطع عصب وستیبولار،ممکن است در اختلالات وستیبولارمحیطی که ضایعه محدود به لابیرنت 
باشد، به کارروند. دراین موارد تشخیص اتولوژیک کامل ضرورت کمتری دارد. درعوض پزشک 
باید مطمئن شودکه علت مشکل بیماراختلال عملکرد سیستم محیطی است وگوش پاتولوژیک نیز باید 
به طورصحیح مشخص شود. علاوه براین باید مشخص شودکه ماهیت اختلال لابیرنت محیطی، 
نوسانی است یا اینکه به طورسریع پیشرفت می کند به جای اینکه به سادگی ناتوانی جبران مرکزی 
برای رفع یک ضایعه پایدار را بپذیریم. ازطرف دیگر، سرگیجه مداوم نشان دهنده جبران وستیبولار 
مرکزی اولیه ضعیف یا عدم جبران به دنبال یک ضایعه وستیبولارپایدار می باشد ودراین حالت 
احتمالا جراحی تخریبی ضروری نیست یا اینکه به طورکامل موثرنیست. خلاصه مفیدی درباره 
جدیدترین ویژگی های درمان های دارویی وجراحی برای dizziness توسط Telian وWyatt فراهم 
شده است.
برنامه های توانبخشی تعادل و وستیبولار درروند مدیریت
سرگیجه واختلال تعادل ممکن است به علت جبران ضعیف سیستم عصبی مرکزی بعد ازهرگونه 
آسیب حاد به سیستم وستیبولار، حتی درصورت عدم وجود اختلال عملکرد پایدارلابیرنت وجود داشته 
باشد. علاوه براین برخی بیماران استراتژی های کنترل وضعیت ناهنجاری راتوسعه می دهند که 
درشرایط خاصی بی ثبات کننده یا آزاردهنده می باشد. برنامه توانبخشی دهلیزی اغلب برای این افراد 
مفید می باشد. این برنامه ها زمانی که مطابق با نیازهای بیمار باشند وبه طورمناسب توسط یک 
درمانگرفیزیکی آموزش دیده نظارت شوند، بیشترین تاثیررا دارند.
یافته های اخیردرباره فرآیند جبران مرکزی برای ضایعات وستیبولارپیشنهاد می کندکه اجتناب 
ازتحرک و وضعیت های بدنی که باعث تحریک سرگیجه می شود وهم چنین فعالیت های پیشین 
تجویزشده برای تضعیف وستیبولار دراین بیماران، ممکن است نتایجی خلاف انتظار داشته باشد. به 
نظرمی رسد که قرارگرفتن مکرردر معرض ناسازگاری های حسی ایجادشده باحرکت، محرک بهبود 
یک ضایعه وستیبولارحاد می باشد.بنابراین زمانی که علائم حادبرطرف شدند، دارودرمانی 
بیمارنیزباید قطع شود وفرد باید برای یک برنامه شخصی افزایش فعالیت که روند بهبود راترویج می 
دهد، تشویق شود. برای اکثرافراد روند بهبود سریع وتقریبا کامل می باشد. دربرخی ازافراد ممکن 
است علائم اختلال عملکرد وستیبولارتداوم یابند. این بیماران دارای علائم مزمن، کاندید برنامه های 
رسمی توانبخشی دهلیزی هستند. به طورکلی برنامه های توانبخشی دهلیزی، فعالیت هایی براساس 
نشانه های بیماری می باشند.

منبع :

https://tehransafir.com/%D8%B3%D9%85%D8%B9%DA%A9-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%B3/

  • مدرس شخصیت شناسی اینیاگرام
  • ۰
  • ۰

نارضایتی نسبت به تلاش کردن برای پذیرش سمعک و یا دیگر فعالیت­های توانبخشی:

آقای X می­تواند آگاهی یابد که دارای کاهش شنوایی است و در برخی فروش سمعک فوناک وضعیت­ها ممکن است دچار زحمت گردد، اما با این وجود نمی­خواهد کاری برای خودش در این رابطه انجام دهد. وی معتقد است که معایب استفاده از سمعک بیشتر از مزایای آن است. بدین منظور می­بایست تغییراتی در افکار آقای X در خصوص مزایا و معایب استفاده از سمعک بوجود آورد. تاکیید متخصصین می­بایست روی درک عقاید آقای X طی یک روش قابل قبول برای پذیرش سمعک باشد. تنها زمانی متخصصین و یا شاید خانم X می­توانند به نتایج قابل قبولی دست یابند که بتوانند اطلاعات و یا پیشنهادات متقاعد کننده­ای که منجر به تغییر عقیده وی می­گردد را ارائه نمایند. آقای X معتقد است که سمعک کمک چندانی نمی­نماید که این امر شاید بواسطه گفته­های دیگران و یا مشاهدات او نشات گرفته باشد. متخصصین بالینی می­توانند دلایل قابل قبولی را به وی ارائه نمایند و به او بفهمانند کهذ سمعک­ها در سال­های آتی وضعیت وی را بهبود خواهند بخشید.

آقای  X می­تواند به طور مختصر از مزایای سمعک (APHAB) و یا سنجش شنوایی (AHIE) آگاهی یابد. مشاهده امتیازات در این سنجش می­تواند با توجه به تجربه وی بسیار سودمند باشد (رجوع کنید به بخش 4-1-8) که در این رابطه می­توان با آقای X به بحث پرداخت.

به جای انجام بحث­های کلی  در خصوص مزیت سمعک، آقای X می­تواند در مورد مشکلاتی که برخی مواقع برای وی به دلیل این عارضه بوجود می­­آید با متخصصین صحبت نماید و با انجام آزمایش­ها و تصویربرداری و همچنین صحبت با او برای وی انتظارات منطقی ایجاد نمود. آقای X ممکن است عنوان نماید که اختلال شنوایی­اش برای دیگران مشهود نباشد هر چند اگر بخواهد از سمعک­ها برای کمک استفاده نماید. این یک مورد سخت به شمار می­رود زیرا فشاری که از سوی متخصصان بالینی بر بیمار وارد می­گردد می­تواند بهخ سادگی استرس را به زندگی بیمار اضافه نماید. چنانچه آقای X احساس کند که کاهش شنوایی­اش باعث تمسخر و خجالت او می­شود، می­توان با تشویق کردن وی و دور کردن او از افکار منفی بر همکنش مناسبی را انجام داد. او می­تواند سپس احساس کند که قادر به انجام کارهای بزرگ است و به تدریج این حس را گسترش می­دهد وحاضر است که کم­شنوایی­اش بر همگان روشن گردد. اگر آقای X مایل باشد گروهی از افراد با مشکل شنوایی که توسط متخصصین بالینی شناسایی شده­اند محیط خوبی را برای پشتیبانی از خود پیدا خواهد نمود (رجوع کنید به بخش 4-13-12). آقای X می­تواند با بررسی دو شرایط استفاده از سمعک و عدم استفاده از آن رضایتمندی خود را نشان دهد. همچنین می­توان نظر او را نسبت به اینکه مردم از کم­شنوا بودن وی مطلع­اند پرسید.

منبغ:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d9%81%d9%88%d9%86%d8%a7%da%a9/

  • مدرس شخصیت شناسی اینیاگرام
  • ۰
  • ۰

یک کانال بلاک مقدار کمی پنبه بهداشتی یا فوم است که بخش عرضی کانال گوش را پر میکند تا از اینکه مواد قالب اولیه بیشتر از انچه که نیاز است به داخل کانال جریان یابند جلوگیری کند.کانال بلاک به عنوان oto block,impressin padsوear dampsنیز شناخته میشود.مخالفت در مقابل جریان مواد که توسط کانال بلاک ایجاد میشود ،مواد قالب اولیه را قادر می سازد که به طور کامل بخش عرضی کانال را به همان طول خواسته شده  پر کند.مقداری نخ سخت کنار کانال بلاک قرار دارد که به برداشت آن کمک کند .اگرچه این نخ معمولا تنها زمانی مورد نیاز است که کانال بلاک  بخواهد برداشته شود بدون اینکه قالب اولیه لمس شود.بلاک ها می توانند سنتی ساخته شوند یا به طور راحت تر در یک محدوده ای از سایز ،با نخ از پیش گره خورده خریداری شوند.سایز درست بلاک باید استفاده شود:بلاک هایی که خیلی کوچک هستند ممکن است توسط مواد قالب اولیه داخل کانال فرو بروند،یا به مواد قالب اجازه دهند تا در اطراف بلاک جریان یابند.بلاک هایی که خیلی بزرگ هستند 

نگ زدن گوش
بسیاری از افراد کم¬ شنوا دارای مشکل زنگ زدن گوش می¬باشند. تقویت صداهای خارجی می¬تواند اغلب اثرات مختلفی بر این پدیده داشته باشد. صداهای تقویت شده می¬توانند موانع کامل یا جزئی را برای زنگ زدن گوش ایجاد سازند، اما نمی¬توان ضرورت رخداد آنها را تعیین نمود. زنگ زدن گوش احتمال پذیرش سمعک را از سوی شخص افزایش خواهد داد و بنابراین می¬تواند فاکتور مثبتی در ارزیابی رضایت فرد در استفاده از سمعک به شمار آید. استفاده از سمعک¬ها مانع درمان زنگ زدن گوش نمی¬باشد.
11-1-8: ترکیب فاکتورها
همان¬طور که مشاهده نمودید، یک نگاره شنوایی مشکل¬دار (مانند کم¬شنوایی) الزاماً استفاده از سمعک را نشان نمی¬دهد. مهارت در استفاده از سمعک تنها در مکان¬های شلوغ برای شنیدن صداهای ضعیف فاکتور مهمی به شمار می¬رود. هر چند بیماری که تنها با یکی از مشکلات مربوط به سمعک روبروست پذیرش مزایای سمعک بیشتر از فردی است که با مشکلات متنوع¬تری مواجه است. در حقیقت وظیفه یک متخصص بالینی، شناخت بیماری و بررسی موانع موجود در عدم دستیابی به موفقیت و غلبه بر آنها با استفاده از راهکارهای فنی و یا کمک به تغییر عقاید بیمار در استفاده از سمعک در مقابل معایب آن می-باشد.

برون¬گرایی: بیماران با یک شخصیت برون¬گرا (کنکاش برونی) نسبت به بیمارانی با شخصیت درون¬گرا مزایای بیشتری را نسبت به تقویت صدا گزارش می¬نمایند.
وسواس (عقده روحی): بیمارانی که عقده¬های روحی زیادی را نشان می¬دهند، نارضایتی کمتری را نسبت به سمعک¬هایشان نشان می¬دهند.
رابطه بین مزیت استفاده از سمعک و خصوصیات فوق برای تصمیم¬گیری در خصوص استفاده یا عدم استفاده سمعک¬ها توسط افراد بسیار اندک است. زمانی که یکی از این خصیصه¬ها نمود بیشتری داشته باشد، هرچند یکی از چند فاکتور مورد نظر در این رابطه باشد، می¬تواند متخصصان بالینی را در دستیابی به موفقیت پیشنهاد سمعک به بیمار تحت تاثیر قرار دهد.

9-1-8: اختلال فرایند شنیداری مرکزی
با افزایش سن، احتمال کاهش شنوایی با کاهش عملکرد بخش شنوایی مرکزی نیز بیشتر می¬گردد. عضو مورد نظر (گوش) در سنین بالا برای اختلال در دریافت سیگنال¬ها مستعدتر خواهد بود. برخی مطالعات نشان داده¬اند که اختلال پروسه شنوایی مرکزی از میزان مزیت، رضایت و کاربرد سمعک¬ها می¬کاهد. در مقابل، یک مطالعه موردی نیز نشان داده که شخصی با عوارض بخش مرکزی ام آستانه صدای مطلق نرمال در هر دو گوش، از یک سمعک واحد استفاده می¬نمایند، زیرا آن برهمکنش¬های مختلف میان گوش¬ها را کاهش می¬دهد. همچنین مطالعه دیگر هیچ رابطه¬ای را در این زمینه نشان نداده است. بنابراین وجود اختلال در فرآیند شنیداری نباید مانع کار متخصصین بالینی در تنظیم سمعک¬ها باشد، زیرا رابطه بین میزان اختلال در بخش مرکزی و مزایای حاصل از سمعک به درستی شناخته نشده است. از سویی دیگر وجود چنین اختلالی در بخش مرکزی می¬تواند کمک به توضیح اینکه چرا افراد سود اندکی از سمعک-هایشان می¬برند نماید. با افزایش سن این اختلالات پدیدار و مقدار آن نیز با افزایش سن بیشتر می¬گردد و بنابراین با گذشت زمان ممکن است استفاده از سمعک سودبخشی کمتری داشته باشد.

در طی 6 ماه، زبان گلن کاملا متناسب با سن او گردید و جیم زبان نرمال فراگرفت. در زمان آخرین ارزیابی، گلن، یک کودک مدرسه روی حراف که در ردیف بهترین قاریان کلاس بود قرار گرفت.
داستان گلن و جیم، نشان دهنده اهمیت ورودی تعاملی در کودکان در طی سال های یادگیری زبان زبان می باشد. و نشان دهنده این است که هیچ آموزش خاصی در این زمینه نیاز نمی باشد. در فصل 4، اهمیت والدین و اطرافیان کودک در پروسه کسب زبان بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.
این واقعیت که یادگیری زبان قابل مهار شدن نمی باشد یک نمود دیگر از ماهیت بیولوژیکی زبان می باشد. اگر زبان بیش از این به تجربیات زبانی نوع خاص کودک وابسته می بود، می بایست تفاوت بیشتری بین سرعت و کیفیت یادگیری زبان وجود می داشت. در واقع، انسان ها صرفنظر از نوع فرهنگ و شرایط اجتماعی که در آن رشد یافته اند، در طی دوره های سنی مشابه، با سرعت یکسانی زبان را کسب می کنند. کودکان در هرجای دنیا زبان را بر اساس یک الگوی رشدی مشابه یاد می گیرند.

گر جهانی بودن زبان منشا بیولوژیک نداشت این سازماندهی مشابه ایجاد نمی شد و انتظار می رفت که تفاوت های بارزی بین زبان ها از نقطه نظر سازماندهی داخلی وجود داشته باشد.
چگونگی سازماندهی زبان، تنها جنبه ی جهانی بودن زبان نمی باشد. ویژگی های کلی قوانین گرامری در تمامی زبان ها یکسان می باشد. به طور مثال، در آواشناسی، قوانین مرتبط با ساخت سیلاب بین تمامی زبان ها یکسان می باشد، اگرچه برخی زبان ها یکسری محدودیت هایی در این زمینه دارند که دیگر زبان ها ندارند، مثلا زبان اسپانیایی و ژاپنی.
زبان صحبتی در جوامع مدرن از نظر غنی بودن و پیچیدگی، مشابه جوامع صنعتی و مدرن می باشد و همگی منطبق بر قوانین زبان شناختی جهانی می باشند.

قانون سوم لنه برگ:
قانون سوم لنه برگ بیان میکند که چگونه سیستم های بیولوژیکال شامل پروسه های هستند که در حین بلوغ فرد به صورت خودکار متمایز می شوند
زبان نیاز به فکر کردن ندارد و اکتسابش مهار شدنی نیست و اکتسا ب زبان یک پروسه ناخود اگاه است مانند دیگر پروسه های بیولوژیکی هم چون راه رفتن. هر انسان هنجاری که زبان را در نوزادی تجربه کرده باشد، آن را فرا می گیرد و شکست در آن نشان دهنده برخی انواع پاتولوژی ها می باشد. برخلاف آنچه بسیاری از والدین تصور می نمایند، زبان قابل آموزش دادن به کودک نمی باشد.

معمولا توسط یک متخصص سازنده سمعک یا قالب از قالب اولیه ساخته میشوند.قالب اولیه میتواند به عنوان یک نگاتیو گوش مطرح شود.قالب اولیه داخل مایع سیلیکون یا دیگر موادی که اطراف آن را فرا گرفته اند قرار گرفته تا یک کپی از واقعی گوش ایجاد کند. این کپی واقعی investment نامیده میشود و moldوshellنهایی از این invensmentساخته میشود.برای سمعک هایITE,ITC,CIC ،سازندگان shellرا به اندازه ی مطلوب می تراشند،بخش های الکترونیکی و مکانیکی آن را قرار می دهند ،faceplateرا نصب می کنند و یک سمعک کامل را به پزشک برمیگردانند.برخی پزشکان خود انتخاب میکنند که دخالتشان در تهیه ی سمعک بیشتر باشد 

منبع :

https://samaakiran.novinblog.net/

https://samakk.tebyan.net/newindex.aspx

  • مدرس شخصیت شناسی اینیاگرام